Wednesday, June 11, 2008

Projek Keli Bermula....=)





HAHAHAHAHA.....akhirnye terbeli gak anak2 ikan ni..
tapi aritu cdang nk beli ikan haraun..xjadi lak sbb abg ikan tu kata xjual dlm kuantiti skit..terpakse la beli keli..KELI PUN KELI LAH....utk permulaan ni aku xkisah sgt..
aku da bli 200 ekor, sekor 10sen...nampak macam berudu kn? hehehehe...

xtau la camne hasil nnti..kna la tunggu lagi 3 4 bulan..dah la aku kna balik shah alam next week..kna suh adik ngna mak aku tolong jaga la nmpaknye..harap xde masalah ah...

aku bela kat depan umah aku, jiran aku da pindah, so ade la kolam and tangki terbiar..da lame terbiar sebenarnye. tapi idea ternak ikan ni baru dtg skang...klu datang taun lepas kan best..

bajet aku xsure bape, bli ikan da RM20, makanan plak aku xtau la bape ringgit kena nnti..dgr kata mahal gak...beguni2 plak tu makanannye,ni baru 200 ekor..mcmne la klu yg puluh2 ribu ikan tu...

nnti kna bwat ukuran utk setiap 2 minggu, nk tgk dia membesar ke tak..cewaaah!!
cam expert lak..nk bwat research kononnye...hehehe..
tgk2 ikan aku terbantut..hahahahaha..

nanti da besa nk jual kat sape eykk..member aku suggest jual kat kdai makan.. ok gak..asal dpt balik modal..jual kat aunty sbelah umah ke . =p

Sbb nk ternak ikan ni la aku knal ngan sorang member ni..
camne aku knal dia? aku g kat frenster aku search by group, jmpa la mamat sorang ni..nama nye ZAEM. dia amik bidang akuakultur..so byk gak ilmu dpt dari dia pasal fish-fish ni...
tq ah bro..ko mmg ensem walau aku xbape nk ingat muka ko..hehehehe....

aku harap xde masalah ah, harap smue idup..jgn la ade yg mati..huhu~~(sekor dua xpe ah)

dah ah..mlas nk tulis dah...ikuti perkembangn seterusnya..huhu~~

4 comments:

Zaaim Zahari said...

huhu..
moga sukses..
all the best..
t bank in kat aku rm50 eh..
hehehe..klau da untung...

hafiz_zudin1988 said...

aik....ade tiution fees ke?
hahahha...aku bagi keli kat ko 3 ekor..hahahaha..
bleh wat gulai lamak cili api =)

s.c.h.u.l.t said...

hafiz!!! nak gak keli!! mau goreng sambal..yum3~~

btw,keli adalah menu harian syuhada.. muke beliau dgn keli dh lebey kurg same je skrg..adoiyahhhhh~

hafiz_zudin1988 said...

hahaha..kak, ikan tu baru saiz berudu.
nnti2 la..klu da besa kita gulai same2 k..
hehehe